Som opplyst på e-post i juli og i artikkel her på våre nettsider ble det etter behandling hos Lokalstyret den 22. juli bestemt å sende sak om energitariff tilbake til administrasjonen for en ny vurdering. I påvente av beslutning utsatte Svalbard Energi faktura for andre kvartal.
Lokalstyret avholdt nytt møte den 5. august hvor forslaget om ny energitariff lagt frem av administrasjonen ble vedtatt. 
Det nye tariffvedtaket baserer seg på energitariffen fra 2023 pluss justering for konsumprisindeks og oversikt over de nye prisene finner du her.

Kreditnota og ny faktura 
Som følge av nytt tariffvedtak har Svalbard Energi kreditert faktura for andre kvartal og det er sendt ut kreditnota til din nettbank eller på e-post, avhengig av hvilken betalingsmåte du har registrert. Kreditnota ligger også tilgjengelig i din kundeportal. På kreditnotaen vil du se at det er trukket fra fakturert beløp for andre kvartal og summen som skal betales er 0,00 kr 

Hvis du allerede har betalt faktura for andre kvartal vil du få dette beløpet tilbakeført til kontonummeret du betalte fra i løpet av kort tid, 2-4 virkedager. Har du ikke har betalt fakturaen og har eFaktura eller avtalegiro som betalingsmåte, ber vi deg ta en ekstra sjekk i nettbanken og slette betalingen hvis den fortsatt vises i nettbanken din. 

I løpet av kort til vil du motta en ny faktura for andre kvartal, med ny tariff for 2024. Det nye gebyrvedtaket gjelder fra 01. januar 2024, derfor vil faktura for andre kvartal inneholde en avregning for første kvartal. Det er gjort ved at beløpet du betalte for strøm- og fjernvarme i første kvartal er trukket fra og samme periode med den nye tariffen er lagt til. 
En annen ting som er greit å merke seg på fakturaen for andre kvartal er at strømstøtten ikke lenger vil vises som en egen linje. Strømstøtten er trukket fra i prisen som fremkommer på fakturaen. 

Det har vært mange endringer knyttet til energitariff i 2024 og det er små marginer for at det kan oppstå feil. Svalbard Energi oppfordrer at du tar kontakt på e-post eller telefon hvis du oppdager noe som ikke ser riktig ut eller har spørsmål.

 

English (Generated by CoPilot)


Background for change
As informed by email in July and in article here, after processing by the Local Council on July 22nd, it was decided to send the case about the energy tariff back to the administration for a new assessment. Pending decision, Svalbard Energy postponed the invoice for the second quarter.
The Local Council held another meeting on August 5th where the proposal for a new energy tariff presented by the administration was adopted.
The new tariff decision is based on the energy tariff from 2023 plus adjustment for consumer price index and an overview of the new prices can be found here.

Credit note and new invoice
As a result of the new tariff decision, Svalbard Energy has credited the invoice for the second quarter and has sent out a credit note to your online bank or by email, depending on which payment method you have registered. The credit note is also available in your customer portal. On the credit note, you will see that the invoiced amount for the second quarter has been deducted and the amount to be paid is 0.00 NOK.

If you have already paid the invoice for the second quarter, this amount will be refunded to the account number you paid from within a short time, 2-4 working days. If you have not paid the invoice and have eInvoice or direct debit as a payment method, we ask you to take an extra check in your online bank and delete the payment if it still appears in your online bank.

Shortly you will receive a new invoice for the second quarter, with a new tariff for 2024. The new fee decision applies from January 1st 2024; therefore, the invoice for the second quarter will also include an adjustment for the first quarter. This is done by deducting the amount you paid for electricity and district heating in the first quarter and adding the same period with the new tariff.
Another thing worth noting on the invoice for the second quarter is that the electricity support will no longer appear as a separate line. The electricity support has been deducted from the price shown on the invoice.

There have been many changes related to the energy tariff in 2024 and there are small margins for errors. Svalbard Energy encourages you to contact us by email or phone if you notice anything that does not look right or have questions.