I tillegg til brannbilen, som har mange spesielle funksjoner for å tåle kulden har de også fått to elektriske driftsbiler Toyota Proace.

Brannsjef Ruben Johansen sier det er en stor oppgradering.

– Bilene ble levert i juni, så erfaringsgrunnlaget er ikke på plass enda. Men bilene er helt klart en oppgradering av gamle driftsbiler som er byttet ut, sier han.

Brannmester Nils Ottar Sandø holder på å tilpasse den nye brannbilen. 
Foto: Felicia Øystå

Brannbilen, som er levert av Egenes, har blant annet isolert vanntank og hekkmontert brannpumpe med varmekappe for å tåle det kalde klimaet på Svalbard. Pumpen er utstyrt med varmekappe tilkoplet motorens kjølevann for oppvarming og sikker drift sommer og vinter.

Også Longyearbyen brann og redning må etterleve miljøkravene, og Johansen forteller at det er gjort flere tiltak ved brannstasjonen.

–  Fasader på brannstasjonen etterisoleres for å begrense varmetap i bygget, dette arbeidet starter denne uken. Vi har også gått til anskaffelse av et gassdrevet slokkekar, dette gjør at vi ikke trenger å brenne av diesel og bensin når vi arrangerer slokkeøvelser og kurs på brannstasjonen, sier han. 

Longyearbyen brann og redning må også alltid ha fokus på substitusjonsplikten, det vil si at de hele tiden skal vurdere om produkter med innhold av kjemisk stoff, kan erstattes med et alternativ som medfører mindre risiko.